HackerOne is een online platform die hackers in contact brengt met bedrijven en organisaties om het internet veiliger te maken door kwetsbaarheden op websites en in apps op te sporen. Annette Veltman-Bats is Office Manager bij HackerOne Groningen en is verantwoordelijk voor alle facilitaire zaken binnen de vestiging in Groningen. Ze vertelt over de samenwerking met Health2Work.
Een bedrijf in de groei
HackerOne is een snel groeiend bedrijf. ‘Ons vorige kantoor werd te klein. We misten overlegruimtes, belcellen en ruimtes die geschikt zijn voor grotere groepen mensen om bijvoorbeeld gezamenlijk te lunchen of te overleggen.’
Een nieuw kantoor betekende nieuwe kansen. ‘Toen wij het huurcontract voor het nieuwe kantoor tekenden, waren beide verdieping opgedeeld in kleine kantoren en afgesloten ruimtes. De meeste wanden zijn uiteindelijk verwijderd, waardoor verschillende hoeken met werkplekken konden worden gerealiseerd.’
Een dynamische werkomgeving
Gezondheid staat hoog in het vaandel bij HackerOne. ‘Alle medewerkers hebben de beschikking over een zit/sta bureau, zodat ze de kans hebben om van houding te wisselen, wat fysiek en mentaal veel voordelen heeft. Daarnaast hebben we stoelen uitgezocht met veel verstelbare opties.’
Bij HackerOne is het belangrijk dat een kantoorbezoeker de juiste sfeer kan voelen die past bij de organisatie. ‘Voor ons is het belangrijk om een kantoor te hebben die niet alleen geschikt is om tijdens werkuren individueel aan je bureau te hoeven doorbrengen. Het moet ook een plek zijn om contact te kunnen hebben met de collega’s en goed met je team te kunnen samenwerken.’
De verbindende factor
Bij de inrichting van het kantoor stond ook de verbinding van de medewerkers centraal vertelt Veltman – Bats. ‘Er is een grote ruimte gecreëerd, waar we een koelbuffet, tafels en stoelen en koelkasten hebben voor onze gezamenlijke lunches. In deze ruimte kunnen de medewerkers tevens tafeltennissen en tafelvoetbal spelen’ De achterliggende gedachte is het creëren van verbinding. ‘Er wordt op een andere manier contact gelegd met collega’s. De verschillende zitjes verspreid over beide verdiepingen zorgen ervoor dat een team kan overleggen op een minder statische manier dan wanneer men samen zit in een vergaderruimte.’
Een weerspiegeling van de cultuur
Bij de ontwikkeling van de kantoorinrichting is de merkidentiteit een belangrijk aspect geweest. De cultuur van de organisatie komt dan ook prominent naar voren. ‘Bij het ontwerpen en indelen van beide verdiepingen wilden we het niet een strikt kantoor aanzicht geven. Je moet goed en ongestoord je werk kunnen doen, maar je moet ook contact kunnen hebben met collega’s op een ontspannen manier.
Ook esthetisch is er rekening gehouden om de cultuur van het bedrijf goed te uitten: ‘Omdat een kantoor snel klinisch kan ogen, hebben we er bewust voor gekozen om veel verschillende vormen en kleuren toe te passen. Zelfs de geluiddichte belcellen hebben aan de binnenzijde niet allemaal dezelfde kleur’.
Veltman-Bats ligt te keuzes toe: ‘Wat onze organisatie doet, is innovatief en niet doorsnee. Ons kantoor is daarom ook gericht op andere behoeftes dan de veel voorkomende bedrijven. Het is een plek om te werken en sociale contacten te onderhouden en van elkaar te leren op een ongedwongen wijze.’
Circulariteit
Een onderdeel van het ontmoetingskantoor bij HackerOne is circulariteit. ‘Ondanks het feit dat HackerOne geen fysieke producten levert en dus geen directe impact heeft op het milieu, is het wel belangrijk om de wereld een handje te helpen door verstandige keuzes te maken op de vlakken die wij kunnen beïnvloeden.’ Het bedrijf bewerkstelligt dit met behulp van onder andere refurbished bureaustoelen. ‘Ook is de verlichting veranderd van TL naar LED. Wij zijn een bedrijf die de digitale wereld veiliger wil maken, maar we willen onze fysieke wereld zoveel mogelijk schoon en duurzaam houden.’