De Skelex is steeds vaker zichtbaar in de bouw. Beroepen als; stukadoor, lasser, schilder, scheepsbouwer en metaalbewerker hebben veel baat bij deze exoskeletten, doordat ze een goede ondersteuning bieden tijdens zware en of intensieve werkzaamheden. Het vakblad Lastechniek deelt ervaringen van gebruikers.
Wat is de Skelex?
De Skelex is een exoskelet dat helpt lichamelijk klachten te voorkomen die gevolgen kunnen hebben op latere leeftijd. Het Skelex-pak biedt ondersteuning bij werkzaamheden waarbij de schoudergewrichten onder spanning staan. Door langdurig in dezelfde houding te werken, creëer je een belastende druk die op den duur serieuze gevolgen kan hebben.
Gewrichten ontlasten met de Skelex
De Skelex is ontworpen om mensen te ontlasten die veel en langdurig constante werkzaamheden moeten verrichten. LASTECHNIEK schrijft in haar artikel over de eenvoud en de effectiviteit van het exoskelet. Zo deelt Eric de Bruin, ervaren lasser en praktijkopleider van het Techniek College Rotterdam zijn ervaring met de Skelex.
“Je voelt meteen dat het helpt. Zeker met mijn schouderklachten is dit pak een uitkomst. Ik kan hiermee het lassen boven schouderhoogte moeiteloos volhouden. Maar ik zie ook mogelijkheden om onervaren lassers met dit exoskelet sneller in moeilijke posities te leren lassen. Dat wil ik graag gaan testen in mijn praktijklessen.”
- Eric de Bruin, ervaren lasser en praktijkopleider van het Techniek College Rotterdam
Bovenhandse werkzaamheden in vliegtuig en auto-industrie
De eerste exoskeletten zijn destijds getest in de de vliegtuig en auto-industrie. Het skelet was bedoeld voor werknemers die veel boven hun hoofd moeten werken. Denk hierbij aan een product dat aan de onderzijde gecontroleerd moet worden en waarbij je als werknemer een oncomfortabele houding moet aannemen. Bij deze houding worden de schouders langdurig en veel belast. Gevolg hiervan is een verzuring van je spieren. Werken boven het hoofd is beperkt vol te houden en daarom moet er vaak gerouleerd worden tussen medewerkers. Het Skelex exoskelet heeft aangetoond wat zijn toegevoegde waarde is voor deze sector en maakt het (vaak) rouleren overbodig.
Skelex getest in diverse sectoren: bouw, treinenbouw, scheepsbouw en onderhoudsector
Geleidelijk is Skelex ook andere sectoren gaan benaderen, zoals de bouw, de treinenbouw, de scheepsbouw en de onderhoudssector. Ivar de Wit, European Sales Manager bij Skelex: “We gaan ons steeds meer focussen. We zijn erachter gekomen dat het pak vooral helpt bij langdurige, redelijk constante werkzaamheden boven het hoofd. Maar we zien tot onze verrassing dat het pak voor lassers ook veel potentie heeft voor lagere lasposities, omdat het pak de armen van de lasser stabiliseert.”
Ervaringen van gebruikers
Majoor André Wijnveld, startup-liaison bij het Ministerie van Defensie, bestelde een aantal pakken van Skelex om deze te laten testen door medewerkers van de DMI (Directie Materiële Instandhouding) bij de marine. Medewerker David Prins (lasser) en Thomas Scholtens (scheepsbouwer) delen hun ervaring.
“Ik heb het gebruikt bij een grote lasklus, waarbij ik boven het hoofd moest lassen met een laslengte van 30 meter, in drie lagen. Als je zo een hele dag bezig bent, dan krijg je een enorme verzuring van je spieren. Ondersteuning van je armen maakt dan het verschil. Daarbij kon er een nekbrace van Skelex op het pak worden aangesloten. Zelf heb ik nekklachten, dus dat was voor mij ideaal.”
- David Prins, lasser bij de Marine
Scheepsbouwer Thomas Scholtens gebruikte het pak bij slijpwerkzaamheden.
“Dankzij het pak kon ik langere tijd achter elkaar met een zware slijptol van 4,5 kilo boven het hoofd werken.”
- Thomas Scholtens, Scheepsbouwer bij de Marine
Is de Skelex de toekomst?
Het idee van de Skelex is bedacht door de Indiër Gaurav Genani. Deze had het doel om de mens een “nieuwe manier” van werken te bieden. De Skelex is niet het eerste concept wat als een “harnas” kan worden gedragen. Het idee is al enige tijd aanwezig en had voorheen de naam “Powered suits”. Deze pakken waren bedacht om als één geheel te worden gedragen wat het hele lichaam zou omhullen. Naast dat deze pakken er meer lomp en robuuster uitzien, konden de Powered suits (vaak) ook maar één specifieke taak volbrengen.
De Skelex exoskeletten zijn meer bewegingsvrij en sluiten beter aan op de behoefte van de gebruiker. Zo kunnen de mensen in de bouw evengoed gebruik maken van het pak als een stukadoor of een lasser. Dat gezegd te hebben zit er wel een tillimiet op de huidige Skelex pakken, van 4,9 kg per arm. Tevens is het harnas een hulpmiddel en biedt het ondersteuning in je werkzaamheden. De Skelex kan de belasting niet volledig overnemen er zal dus altijd nog wel een eigen inspanning aan te pas komen. We verwachten dat exoskeletten een steeds belangrijkere rol gaan spelen in het verminderen van fysieke belasting van medewerkers.
Comfort & gebruikersgemak
Het eerst exoskelet had een gewicht van 4,5 kg en voelde daardoor ook daadwerkelijk aan als een “pak”. De nieuwere versie is lichter en heeft meer bewegingsvrijheid, waardoor je minder het gevoel hebt dat je in een “pak” werkt. Met de nieuwere modellen kun je zelf bepalen hoe sterk je de ondersteuning wilt (van 1 tot 4kg). Die nieuwste versie, de Skelex 360-XFR, is met succes vanaf april 2019 in de markt gezet. Binnenkort zal de Skelex 360-XFR ook worden ingezet in de melkveehouderij. Dit ter ondersteuning van het aansluiten van de melkstellen; zeer intensief en repetitief werk.
Ben je benieuwd of een Skelex exoskelet iets is voor jouw organisatie? Vraag een gratis demonstratie aan.
Bron: Vakblad Lastechniek
Foto's Oscar van der Wijk