De afgelopen tijd is er weinig veranderd aan het meubilair in de klas, maar het gedrag van kinderen is wel veranderd. Over het algemeen bewegen kinderen minder en maken ze veel gebruik van technische gadgets. Dit zorgt ook op jonge leeftijd voor rug- en nekklachten. Ontdek alles over bewegend leren in deze blog. Lees snel verder!
Waarom bewegend leren?
Wetenschappelijk onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen toont aan dat bewegen tijdens de les leerlingen na twee jaar een leerwinst oplevert van vier maanden. Door meer beweging ontstaat er een betere bloedsomloop, waardoor de hersenen beter doorbloed zijn en meer zuurstof krijgen om nog betere ideeën te genereren. Een betere doorbloeding heeft ook invloed op de stofwisseling, wat goed is voor het verbranden van calorieën (Wijnsma, M. 2017). Verschillende pilots van Health2Work tonen aan dat leerlingen verhoogde alertheid hebben, betere prestaties leveren en een hogere concentratie in de klas hebben. Docenten geven aan dat er meer rust in de klas ontstaat, wat bijdraagt aan minder werkdruk gedurende de werkdag. Wij leren graag de toekomstige generaties hoe belangrijk het is om bewegend leren toe te passen. Jong geleerd is immers oud gedaan!
Zittend bewegen
Bewegen is gezond én heel normaal voor kinderen. Tijdens de les is het voor sommige kinderen lastig om stil te zitten. Met onze zitoplossingen wordt zitten leuker en makkelijker. Zitoplossingen zoals de Swoppster en de Bureaufiets nodigen uit om te bewegen tijdens het zitten. Met bijvoorbeeld de Score Amazone kruk nemen kinderen automatisch een goede houding aan. Zo leren ze al van jongs af aan om in een gezonde houding te zitten en geven we ze mee hoe belangrijk dynamisch zitten, oftewel bewegend leren, is. Onze zitoplossingen zijn verkrijgbaar in verschillende vrolijke kleuren, zodat ze aantrekkelijk zijn voor kinderen om erop te gaan zitten. Als de leerlingen eenmaal in een gezonde houding op het zitmeubel zitten, kan dit zijn werk doen. Bewegend of actief zitten levert namelijk niet alleen goede resultaten op voor het lichaam, maar ook voor de geest. Bewegen tijdens de les zorgt ervoor dat leerlingen zich beter kunnen concentreren. Lekker fietsen tijdens de les of wiebelen op de Swoppster is dus niet alleen leuk, maar levert ook betere studieresultaten op!
Staand bewegen
Door leerlingen aan te moedigen om regelmatig hun houding af te wisselen, worden kinderen fitter en kunnen ze zich beter op de les concentreren. Doordat leerlingen hun energie kunnen kwijtraken in geconcentreerde bewegingen, zoals heen en weer wiebelen op een balansbord, zijn ze beter in staat om de lesstof op te nemen. Langdurig staan op een gewone vloer is vermoeiend. Daarom is het aan te raden om staan en zitten af te wisselen en om op een balansbord of ergonomische mat te staan. Een balansbord zoals de Steppie zorgt ervoor dat je tijdens het staan subtiel in beweging blijft, omdat je steeds op zoek bent naar je evenwicht. Deze beweging is tevens een goede uitlaatklep voor leerlingen. Een ergonomische mat zorgt ervoor dat leerlingen langer ontspannen kunnen staan tijdens hun werk aan het bureau.
Meer weten?
Wil je meer weten over bewegend leren of over onze ergonomische oplossingen voor de schoolomgeving? Neem dan contact op met onze ergonomische adviseurs. Zij helpen je graag verder!